NewsyInfluencerzy w potrzasku! Za szemrane reklamy na Instagramie zapłacą ogromną karę. Państwowa organizacja szykuje ostrą akcję. Nie oszczędzi nikogo!

Influencerzy w potrzasku! Za szemrane reklamy na Instagramie zapłacą ogromną karę. Państwowa organizacja szykuje ostrą akcję. Nie oszczędzi nikogo!

Influencerzy
Influencerzy
Sebastian
01.10.2021 13:40

Influencing przez ostatnie lata rozwija się w zawrotnym tempie. Popularniejsze gwiazdy otrzymują propozycje rozpoczęcia współprac z różnym markami, które płacą im krocie za pokazanie produktów na swoich profilach. Influencerzy często jednak prowadzą kryptoreklamę, nie mówiąc jasno o tym, że jest to reklama. Jak się okazuje, takie działanie nie jest zgodne z obowiązującym prawem.

Kryptoreklama jest nielegalna. Influencerzy w potrzasku

Influencer to osoba, za którą podążają inni. Jest to pewnego rodzaju autorytet, który ma wpływ na decyzję swoich odbiorców. Nic więc dziwnego, że zasięgowe osobowości internetowe tak często nawiązują współpracę z różnymi firmami. Mają one bowiem zdolność do umiejętnego wpływania na swoich obserwatorów. Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK wskazał swoje stanowisko w tej sprawie:

Brylujący w social mediach influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, szczególnie młodych. Jeśli zachwalają jakiś produkt, jest duża szansa, że fani będą chcieli ich naśladować i go kupić. Sytuacja gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani.

50 milinów euro kary za wprowadzanie w błąd

Gwiazdom niestety bardzo często zdarza się polecać usługi bądź produkty, które wcale nie są dobre, a czasem nawet szkodliwe dla zdrowia. Istnieje oczywiście również grono, które reklamuje sprawdzone specyfiki, ale "zapomina" wspomnieć, że jest to płatna współpraca. W polskim prawie takie działanie jest niedozwolone, a osoba, która się tego dopuści, może zostać ukarana:

Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w internecie. Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy - ogłosił Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Jak na razie, sprawie przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Influencerom, którzy nie udzielą informacji lub ich wyjaśnienia nie będą zgodne z prawdą, grozi kara do nawet 50 milionów euro.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także