NewsyTomasz Sakiewicz zapowiada pozew przeciwko Jurkowi Owsiakowi. TV Republika traci reklamodawców

Tomasz Sakiewicz zapowiada pozew przeciwko Jurkowi Owsiakowi. TV Republika traci reklamodawców

TV Republika traci reklamodawców, a współpracę ze stacją Tomasza Sakiewicza ogłosiły kolejne firmy. To odpowiedź na niedawny apel Jurka Owsiaka z WOŚP, który postawił firmom pewne ultimatum. To nie pierwszy raz, kiedy TV Republika mierzy się z reklamowym kryzysem.

Tomasz Sakiewicz i Jurek Owsiak
Tomasz Sakiewicz i Jurek Owsiak
Źródło zdjęć: © East News, KAPIF | Adam Burakowski

TV Republika coraz śmielej buduje silną pozycję na rynku medialnym, na co wskazuje np. spora liczba subskrybentów stacji na YouTubie. Od jakiegoś czasu donosimy jednak, że za znacznym wzrostem popularności kanału Tomasza Sakiewicza nie idzie zainteresowanie reklamodawców, którzy jeden po drugim rezygnują z pokazywania się na antenie TV Republika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Zapytaliśmy Andrzeja Piasecznego o WOŚP. Wspomniał o Pawle Adamowiczu

TV Republika traci reklamodawców. Dwie firmy ogłosiły koniec współpracy

Wirtualne Media podają, że dwie firmy nie chcą już reklamować się na antenie TV Republika. Chodzi o producenta słodyczy Wawel i firmę farmaceutyczną Oleofarm. Odejścia obu firm z pokazywania się w TV Republika są skutkiem apelu Jurka Owsiaka, szefa Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który przez ostatnie tygodnie był oczerniany na antenie stacji Tomasza Sakiewicza. Twórca WOŚP informował w mediach, że przed 33. finałem swojej corocznej akcji dobroczynnej otrzymywał pogróżki, które – jak podtrzymywał – mieli kierować przeciwko niemu widzowie TV Republika, zachęceni akcją "Nie daję Owsiakowi, wspieram Republikę". Ostatnio zapowiedział:

Oświadczam, że jeżeli jakakolwiek firma chce z nami współpracować i chce się reklamować w tamtej telewizji, musi wybrać. Nie będziemy z wami współpracowali, jeżeli będziecie się reklamowali w TV Republika, która jest antyonkologiczna, antyhematologiczna, antyludzka momentami.

Reklamy wspominanej firmy farmaceutycznej przestaną być emitowane w TV Republika z końcem stycznia tego roku. Przedstawiciele marki podają:

Jako firma wyznająca wartości, takie jak szacunek do drugiego człowieka, empatia oraz odpowiedzialność społeczna, uważamy, że nasza komunikacja powinna być realizowana w środowiskach wspierających pozytywne inicjatywy społeczne oraz budujących zaufanie. Dziękujemy naszym klientom za zaufanie i zapewniamy, że decyzje dotyczące działań marketingowych zawsze opieramy na wartościach, które promują odpowiedzialność społeczną.

Biuro prasowe producenta słodyczy w oświadczeniu podesłanym redakcji Wirtualnych Mediów poinformowało:

Biorąc pod uwagę misję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, jej istotną rolę w społeczeństwie oraz stanowisko prezesa organizacji, firma Wawel zaprzestanie emisji swoich reklam w niektórych stacjach, co nastąpi w najwcześniejszym możliwym terminie, tj. od 1 marca 2025 roku. (...) Chcemy nadal aktywnie uczestniczyć w inicjatywach, które łączą ludzi wokół istotnych wartości, takich jak pomoc i solidarność.

Tomasz Sakiewicz z TV Republika reaguje na bojkot reklamodawcy

Na oświadczenie firmy Wedel zareagował Tomasz Sakiewicz, który we wpisie na portalu X zagrzmiał:

Występujemy przeciwko Owsiakowi z kolejnym pozwem o czyn nieuczciwej konkurencji. Na podstawie absurdalnego kłamstwa chce zastraszać reklamodawców. Każda realna szkoda zostanie pokryta z kieszeni tego kłamcy.

Nie jest wykluczone, że w TV Republika nie będą już pojawiały się reklamy sieci sklepów Lidl. Biuro prasowe firmy w rozmowie z Wirtualnymi Mediami podkreśla, że są neutralni światopoglądowo i nie utożsamiają się z treściami prezentowanymi w danych mediach. Rzeczniczka prasowa Lidla, zapytana przez redakcję o słowa Jurka Owsiaka, przekazała:

Jesteśmy firmą społecznie odpowiedzialną, która swoją codzienną działalność operacyjną buduje na uniwersalnych wartościach jakimi są: szacunek, empatia i wrażliwość na drugiego człowieka niezależnie od wyznawanych poglądów politycznych, płci, narodowości czy wyznania. Wyróżnia nas neutralność światopoglądowa – chcemy dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów, dlatego jesteśmy obecni w różnych kanałach telewizyjnych i stacjach radiowych. (...) W przytoczonej telewizji mamy wykupione świadczenia do marca br. W tej stacji emitowane były spoty o zbiórkach WOŚP w sklepach Lidl Polska w ubiegłym i bieżącym roku. Informujemy również, że w przypadku braku dojścia do porozumienia przez dwie strony tej dyskusji tj. fundacji oraz stacji telewizyjnej, nie przewidujemy dalszych emisji spotów reklamowych we wskazanej stacji.

Duże spadki reklamodawców w TV Republika

Od 1 do 22 stycznia 2025 roku w TV Republika zareklamowało się 98 firm, czyli o 71% mniej od zeszłego roku, kiedy widzowie stacji zobaczyli reklamy 223 marek. Tomasz Sakiewicz w rozmowie z Wirtualnymi Mediami tłumaczył drastyczny spadek liczby reklamodawców słowami:

Jeśli stacja notuje duże wzrosty oglądalności, to planowane na nią budżety, oparte na danych z poprzednich miesięcy, szybciej się wyczerpują. Prawdopodobnie te budżety, które przeznaczyli na nas, mogły się już wyczerpać. (...) Nasza oferta jest sprzedawana w oparciu o GRP-sy [oglądalność w punktach procentowych pojedynczej emisji reklamy – przyp. red.]. Jeśli rośnie oglądalność, każdy punkt GRP jest droższy i szybciej wyczerpuje się budżet reklamowy. Dlatego spotów jest u nas więcej na początku miesiąca, a dużo mniej na końcu.
Tomasz Sakiewicz
Tomasz Sakiewicz© KAPIF | (c) by KAPiF
tv republikatomasz sakiewiczjerzy owsiak

Wybrane dla Ciebie