Szukaj

Afera wokół kontrowersyjnego wywiadu z Dianą nabiera rumieńców. Po oświadczeniu Williama wypłynęły nowe fakty

Księżna Diana – kontrowersje wokół wywiadu dla Panoramy

Księżna Diana – kontrowersje wokół wywiadu dla Panoramy

Księżna Diana w 1995 roku udzieliła wywiadu w BBC. Po latach wyszło na jaw, że zgodziła się na rozmowę przez oszustwo dziennikarza Martina Bashira. BBC wszczęło wewnętrzne śledztwo w tej sprawie, skomentował to książę William, a afera nabiera rumieńców i wypływają coraz to nowe fakty. O szczegółach informuje magazyn YOU.

Rozmowę księżnej Diany z dziennikarzem Martinem Bashirem wyemitowała w 1995 roku telewizja BBC. Lady Di była już wtedy w separacji z księciem Karolem. Rozwód nastąpił rok później. Wywiad oglądały 23 miliony widzów i wzbudził on wiele kontrowersji, bo matka Williama i Harry’ego nie szczędziła szczegółów ze swojego życia.

Wywiad z księżną Dianą dla Panoramy. Wypływają nowe fakty

Jeden z najbardziej intrygujących wywiadów wszechczasów – tak często nazywa się rozmowę księżnej Diany z Bashirem. Podobno właśnie ten wywiad skłonił królową Elżbietę II do przyznania, że ​​nadszedł czas, by jej syn i synowa się rozwiedli.

Diana opowiedziała wtedy o wszystkim. O swoim romansie z byłym oficerem kawalerii Jamesem Hewittem, o jej epizodach samookaleczeń i bulimii, i oczywiście o romansie Karola z Camillą. Wtedy padły słynne słowa:

W tym małżeństwie było nas troje.

Wywiad został wyemitowany w 1995 r. w programie Panorama BBC, przyciągnął 23 miliony widzów i przyniósł sławę Bashirowi. Brat Diany, Karol Spencer, nigdy nie był z tym pogodzony. W 25. rocznicę transmisji rozmowy przypomniał sobie poważne problemy, z którymi się wtedy borykał i domaga się nowego, niezależnego dochodzenia w tej sprawie od BBC. Wyznał, że dziennikarz stacji podstępem skłonił go do tego, żeby namówił siostrę na wywiad.

Hrabia twierdzi, że Bashir pokazał mu fałszywe wyciągi bankowe, które pokazywały, że osoby z bliskiego otoczenia księżnej biorą pieniądze w zamian za informacje o niej.

Gdybym nie zobaczył oświadczeń, nie przedstawiłbym Bashira mojej siostrze – mówi.

Nowy dyrektor BBC – Tim Davie, mówi, że korporacja przeprosiła hrabiego już w 1996 r., ale Spencer chce o wiele więcej.

BBC nie zaakceptowało całej powagi sytuacji – mówi.

W serii zjadliwych tweetów skrytykował korporację i lorda Tony Halla, byłego szefa działu wiadomości, który nadzorował wewnętrzne dochodzenie w 1996 r.

BBC wykazało, że nie jest w stanie uczciwie stawić czoła brzydkiej prawdzie w tej sprawie.

Wywiad księżnej Diany z Martinem Bashirem z 1995 roku jest ponownie w centrum uwagi po tym, jak jej brat Karol Spencer wezwał do nowego dochodzenia w sprawie. Przedstawił listę kłamstw, którymi 32-letni wówczas reporter nakarmił księżną.

Wśród twierdzeń Bashira, są takie, że jej ochroniarz i niektórzy z jej bliskich przyjaciół spiskowali przeciwko niej, a nawet otwierali jej prywatną korespondencję. Twierdził również, że Karol miał romans z nianią swoich synów, Tiggy LeggeBourke, i zabrał ją na wakacje, a także, że książę Edward był leczony z powodu AIDS.

Były także fałszywe wyciągi bankowe, które przedstawił, twierdząc, że członkowie jej zespołu szpiegowali ją i sprzedawali informacje gazetom. Wszystko to, zdaniem hrabiego Spencera, miało na celu wywołanie paranoi u Diany, która bała się jeszcze bardziej, czując, że została zdradzona przez swoich współpracowników i przyjaciół.

Głos w sprawie zabrał także książę William, który w czwartek wydał oficjalne oświadczenie do mediów:

Niezależne dochodzenie jest krokiem we właściwym kierunku. Powinno pomóc w ustaleniu prawdy stojącej za działaniami, które doprowadziły do wywiadu w Panoramie i późniejszych decyzjach podjętych przez osoby w BBC w tym czasie.

BBC odpowiada na zarzuty rodziny księżnej Diany ws. wywiadu w Panoramie

Ze względu na rosnące wymagania dotyczące ponownego dochodzenia, eksperci prawni uważają, że BBC może nawet stanąć w obliczu śledztwa Scotland Yardu dotyczącego zakresu nieuczciwości dziennikarza.

Wypowiedziała się także królewski ekspert Dickie Arbiter, który był sekretarzem prasowym królowej w 1995 r.

Nie wiedzieliśmy, co się dzieje w BBC. To był przejaw arogancji, który przeniknął całą firmę – mówi. – BBC jest nadawcą publicznym. Podatnicy za to płacą, a my mamy prawo wiedzieć, co się tam wydarzyło.

BBC zobowiązało się, że zajmie się sprawą. Utrudnia to fakt, że Bashir jest poważnie chory. Ma komplikacje związane z Covid-19 i problemy z sercem. Dodajmy, że dziennikarz został oczyszczony z wszelkich zarzutów w pierwszym wewnętrznym dochodzeniu w 1996 r.

Kolejną osobą, związana z aferą jest Matt Wiessler, grafik odpowiedzialny za sporządzanie fałszywych wyciągów bankowych. Niedawno ujawniono również istotne dowody, które zostały skradzione podczas tajemniczego włamania w noc świątecznego przyjęcia w Panoramie w grudniu 1995 roku. Dyski komputerowe zawierające sfałszowane dokumenty zostały rzekomo zabrane podczas włamania do mieszkania Wiesslera w Londynie.

Jest jeszcze bardzo wiele niewiadomych w sprawie sprzed 25 lat. Jeśli BBC poważnie potraktuje śledztwo, to możemy się spodziewać kolejnych sensacji.

Przypomnijmy słynny wywiad z Dianą, który nadal budzi sporo kontrowersji:


Księżna Diana na okładce YOU

Księżna Diana na okładce YOU

Księżna Diana – wywiad dla programu Panorama

Księżna Diana – wywiad dla programu Panorama

Księżna Diana – wywiad dla programu Panorama

Księżna Diana – wywiad dla programu Panorama

Dodaj komentarz

Najczęściej czytane dziś

Zobacz również

Może Cię zainteresować

×