Giorgio Armani nie żyje. Jego majątek liczono w miliardach dolarów
Giorgio Armani nie żyje. 91-letni projektant mody zmarł jako miliarder. Jego majątek szacowano na ponad 11 miliardów dolarów. Swoje modowe imperium budował konsekwentnie.
Według zestawienia "Forbes 2024 World Billionaires List" Giorgio Armani zajmował miejsce w gronie najbogatszych ludzi świata i był najzamożniejszym projektantem mody. Wartość jego majątku eksperci "Forbesa" oszacowali na 11,3 miliarda dolarów, co pozwoliło mu uplasować się na 177. pozycji wśród 2450 miliarderów, których fortuny przekraczają miliard dolarów. Włoski kreator od lat budował imperium modowe, a najnowszy ranking tylko potwierdził jego wyjątkową pozycję w branży luksusowej. Projektant zmarł 4 września 2025 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Robert Motyka w pięknych słowach wspomina Joanne Kołaczkowską. "Joasiu, nie wiem jak to będzie bez Ciebie"
Giorgio Armani to prawdziwy król projektantów mody
Giorgio Armani, urodzony 11 lipca 1934 roku w Piacenzy, od dekad pozostawał jedną z najważniejszych postaci światowej mody i biznesu. Mimo że miał 91 lat, wciąż samodzielnie kierował swoim modowym imperium. W 2023 roku znalazł się na szczycie listy najbogatszych projektantów mody, umacniając swoją pozycję w branży luksusowej.
Choć w swojej karierze mierzył się z wieloma kryzysami – ostatni wywołała pandemia – jego marka konsekwentnie się rozwija. Według analiz "Forbesa" w latach 2018–2023 fortuna Armaniego wzrosła o ponad 2,5 miliarda dolarów, co najlepiej pokazuje skalę jego sukcesu i umiejętność przystosowywania się do zmieniających się realiów rynku.
Giorgio Armani, z majątkiem szacowanym na 11,5 miliarda dolarów, zdecydowanie dystansuje innych projektantów mody pod względem zgromadzonej fortuny. Na drugim miejscu plasuje się Ralph Lauren, którego dorobek wynosi 7,2 miliarda dolarów. Kolejna w zestawieniu, Miuccia Prada, może pochwalić się majątkiem w wysokości 5,4 miliarda. Pierwszą piątkę najbogatszych twórców w branży domykają założyciele marki Dolce & Gabbana – Domenico Dolce i Stefano Gabbana, z których każdy zgromadził po 2,1 miliarda dolarów.
Tak Giorgio Armani budował swoje imperium
Giorgio Armani w 1975 roku, wspólnie ze swoim partnerem biznesowym Sergio Galeottim, stworzył markę, która wkrótce podbiła świat mody. Przełomowym momentem okazał się rok 1980 i film "Amerykański żigolak", w którym Richard Gere występował niemal wyłącznie w garniturach sygnowanych nazwiskiem włoskiego projektanta.
Od tego czasu jego modowe imperium zaczęło systematycznie się rozwijać, poszerzając ofertę nie tylko o klasyczne garnitury, ale także o kolekcje jeansowe, dodatki, perfumy, kosmetyki, a nawet meble, elementy wyposażenia wnętrz czy luksusowe słodycze. W kolejnych latach na mapie świata pojawiły się również hotele i kluby Armaniego.
Charakterystyczne dla projektanta garnitury – minimalistyczne, pełne elegancji, a zarazem wygodne – stały się symbolem prestiżu i były wybierane przez hollywoodzką elitę na czerwone dywany. Jednocześnie kolekcje Armaniego istotnie wpłynęły na rozwój kobiecego "power dressingu". Sam twórca ujął to słowami:
Jako pierwszy złagodziłem wizerunek mężczyzn i wzmocniłem wizerunek kobiet. Ubrałem mężczyzn w kobiece tkaniny i podkradłem im to, czego pragnęły i potrzebowały kobiety.
CZYTAJ TAKŻE: Zbiórka na rzecz dzieci tragicznie zmarłego majora Macieja Krakowiana. Za chwilę dwa miliony złotych